Artikel,  Blogs

De seizoenen door

What exactly are you talking about? dacht je misschien bij de blogs over menstruatie, die voorbij kwamen. Een nare collega? Je cyclus leren kennen en daardoor begrijpen? Kun je wat duidelijker zijn?

Je hebt gelijk. Er mist nog één blog. Want in tegenstelling tot de collega, waar ik alleen mee te maken heb, hebben we allemaal dezelfde cyclus. We sluiten de serie af met een samenvatting van de ‘nare en fijne’ kanten van de cyclus. Dat lukt me alleen, als ik vooraf een ‘disclaimer’ plaats. Want hoewel we allemaal een cyclus hebben, reageren we er niet hetzelfde op.

Dus: misschien herken je helemaal niets in onderstaande verhaal. Dan ben je een gelukkig mens, of juist niet, omdat je blijkbaar niet zo sterk reageert op je hormonen. Lees dit dan in het besef dat dit voor jouw vriendin, moeder, dochter, vrouw, zus of welke andere vrouw dan ook wel kan gelden. Interessant om eens over door te praten, toch?

Goed, laten we dan nu aan de hand van vier seizoenen naar de cyclus gaan kijken. Per seizoen geef ik kort weer wat er in je lichaam gebeurt, welke invloed dat heeft en hoe je ermee om kunt gaan. Ik ga uit van een cyclus waar geen zwangerschap uit volgt.

‘… wat er in je lichaam gebeurt…’

Winter

Je cyclus begint in feite met de rijping van een follikel, waarin een eitje zit. Tegelijk wordt je overtollige baarmoederslijmvlies afgestoten (menstruatie). Je lichaam maakt zich klaar voor een volgende ‘ronde’. Dat kost energie en daarom past rust bij de winter. Zeker als je veel last hebt van pijn, je vermoeid voelt en je eigenlijk bijna niet kunt functioneren. Door je lichaam hierin tegemoet te komen, verklein je de kans dat je vermoeidheid de hele cyclus mee neemt. Je laadt op en bereidt je tegelijkertijd voor op wat er gaat komen. Wat staat er deze maand op de planning? Wat wil je bereiken? (Lees dit ‘winterse’ blog over hulp vragen).

Lente

Als je goed uitrust, zul je na enkele dagen waarschijnlijk weer energie krijgen. De ‘krachtige’ weken van je cyclus komen eraan. Je hebt zin, hebt ineens weer ideeën, ziet oplossingen voor problemen waar je eerst niet uit kwam. Dit komt door de toename van het hormoon oestrogeen, dat maakt dat je je beter voelt, zelfverzekerder. Om de eisprong te stimuleren, stijgt dit hormoon én gaat testosteron ook nog eens meewerken. Samen zorgen ze ervoor dat je heerlijk in je vel zit, je energie voor tien hebt, je je goed voelt en je zelfs spreekvaardiger bent. Dit kun je benutten!

‘… hebt ineens weer ideeën, ziet oplossingen…’

Zomer

Waar je lente wat onrustig en hyperactief kan voelen, brengt het hormoon progesteron je in de zomer in iets rustiger vaarwater. Dat is niet voor niets: je lichaam houdt er rekening mee dat er bevruchting plaats kan hebben gevonden. Je baarmoederslijmvlies groeit om het eventueel bevruchte eitje te laten nestelen. Misschien ben je tussen de middag onverklaarbaar moe. De rust helpt je om je meer te focussen en taken uit te werken en af te maken. Van ideeën ga je nu naar het opleveren. Je zoekt graag mensen op, zoekt naar verbinding.

‘…zoekt naar verbinding…’

Herfst

Je zomer kan lang of kort duren, afhankelijk van het niveau van progesteron in je lichaam. Hoe hoger en ronder de afvlakking, hoe beter. Het gele lichaam, waar je eitje uit ‘sprong’, sterft af en produceert dus ook geen progesteron meer. Die daling brengt je in de herfst. Voor sommigen is dit nog steeds een prima seizoen, voor anderen is het één en al dramatiek. Hoe dan ook heeft dit seizoen iets in zich van reflectie en inkeer in jezelf. Misschien trek je je het liefst terug in je huis, alleen.

Velen balen van dit seizoen, maar o.a. Maisie Hill geeft aan dat het een belangrijk seizoen is, zeker in onze tijd. Er is weinig tijd, we rennen door, letten niet meer op de signalen van ons lichaam en geest. Dat wreekt zich een keer. Hoe ‘gelukkig’ is het dan eigenlijk dat er een moment in je cyclus is, waarin je dat niet meer lukt. Waarin gevoelens groter lijken, situaties naarder voelen. Je kunt er niet meer omheen; je weet dat je er iets mee moet. Dat is de herfst: een tijd om los te gaan laten wat je los moet laten. Een tijd om uit te spreken wat in de weg zat, maar door je ‘jubelhormonen’ onderdrukt werd.

‘… gevoelens groter lijken…’

Daarmee is de cyclus rond; je komt in je winter. Als je ‘meewerkt’ met je hormonen, dan heb je in de herfst je ballast weer achter gelaten en kun je je in de winter richten op wat er gaat komen. Wil je hier meer over lezen, koop of leen dan een boek van Maisie Hill. Haar boeken hielpen me, anders te kijken. De cyclus is complex en prachtig.

Nog één ding: stap 1 is om anders te kijken naar je cyclus. De mooie momenten te zien en te beseffen dat je niet alleen nare tijden kent in je cyclus. Maar, zoals eerder gezegd, is er een hele machinerie gaande om deze cyclus maandelijks te kunnen draaien. En die machinerie moet gevoed worden: betere ondersteuning verbetert je cyclus.

Daar zou ik nog een heel lange blog over kunnen schrijven (sorry, deze kreeg ik ook niet korter). Laat ik het houden op de basis: drink veel om de boel binnen soepel te houden, eet veel groente, eiwitten en vezels om de benodigde stoffen aan te voeren, beweeg en slaap.

En? Hoe vond je deze kennismaking met de cyclus? Smaakt het naar meer? Er is een workshop voor jonge meiden, maar ook voor volwassenen in de maak. Houdt deze site dus zeker in de gaten voor meer informatie!

Please follow and like us:

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.